Overweeg je om een auto te exporteren vanuit Dubai naar Europa of een ander land? Dan ben je niet de enige. Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van het kopen van een auto in Dubai en het vervolgens te verschepen naar hun thuisland.
Door de lage prijzen, belastingvrije omgeving en ruime keuze aan luxe voertuigen is Dubai uitgegroeid tot een populaire plek voor de export van auto’s.
In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe het exportproces in Dubai werkt, welke documenten je nodig hebt, met welke kosten je rekening moet houden en hoe je problemen voorkomt bij aankomst.
Of je nu particulier bent of zakelijk actief in autohandel, dit artikel biedt alle informatie die je nodig hebt voor een succesvolle auto-export uit Dubai.

Meer informatie over importeren van een auto naar Dubai? Lees dan: Auto importeren naar Dubai.
Waarom zou je een auto exporteren uit Dubai?
Dubai is wereldwijd uitgegroeid tot een van de aantrekkelijkste markten voor de aanschaf van auto’s. De belangrijkste reden daarvoor? De combinatie van concurrerende prijzen, belastingvoordelen en een groot aanbod aan voertuigen, van nieuwe luxe auto’s tot ook veel (luxe) occasions.
Voor exporteurs biedt dit interessante kansen. Dankzij de belastingvrije omgeving in de VAE zijn veel auto’s tot wel 30% goedkoper dan in Europa. Ook zijn veel in Dubai aangeboden voertuigen van hoge kwaliteit, vaak met lage kilometerstanden en goed onderhoudsverleden.
Daarnaast ligt Dubai strategisch gunstig voor wereldwijde verzending (in het Midden-Oosten een beetje tussen Afrika, Azië en Europa in waardoor je makkelijk alle kanten op kunt), met moderne havens en een goede logistieke infrastructuur.
Dit maakt het proces van een auto exporteren uit Dubai relatief eenvoudig – mits je weet waar je op moet letten.

Is het de moeite waard om een auto te exporteren uit Dubai?
Een veelgestelde vraag: Is het wel echt de moeite waard om een auto uit Dubai naar Europa te halen? Het korte antwoord: ja, mits je het goed aanpakt zeker. Auto’s in Dubai zijn tot wel 30% goedkoper dan in Europa, dus je kunt flink wat geld besparen door ervoor te kiezen om een auto te exporteren.
Hier zijn een aantal dingen om rekening mee te houden als je een auto wilt gaan exporteren naar Dubai:
- Lagere aankoopprijs: In veel gevallen is de aanschafprijs in Dubai flink lager dan in Europa, vooral bij luxe merken zoals BMW, Mercedes, Audi of Lexus.
- Hoge afschrijving in Dubai: Auto’s in Dubai verliezen snel waarde. Dat is nadelig voor lokale verkopers, maar voordelig voor exporteurs.
- Importheffingen in Europa: Dubai ligt natuurlijk buiten de EU, hierdoor betaal je bepaalde heffingen. Je moet dus wel rekening houden met invoerrechten, btw en eventuele technische aanpassingen om aan Europese regelgeving te voldoen.
- Milieunormen: Niet alle auto’s voldoen automatisch aan de strenge Europese emissie-eisen, met name modellen uit de VS of Japan kunnen problemen opleveren.
Kortom, het kan zeker de moeite waard zijn, vooral bij auto’s die al aan EU-normen voldoen. Wel moet je goed rekenen en zorgen voor een goede voorbereiding.
Juridische eisen voor het exporteren van een auto
Voordat je een auto uit Dubai kunt exporteren, moet je aan een aantal juridische voorwaarden voldoen. Hieronder de belangrijkste documenten:
- Geldige registratie: De auto moet nog geregistreerd zijn in de VAE. Is de registratie verlopen? Dan moet je deze eerst vernieuwen of speciale toestemming verkrijgen van de RTA (Roads and Transport Authority).
- Geen openstaande boetes of schulden: Alle verkeersboetes en financiële verplichtingen (zoals leningen) moeten zijn afgehandeld. Bij een auto op afbetaling moet je eerst een ‘No Objection Certificate (NOC)’ verkrijgen van de bank of kredietverstrekker.
- Technische goedkeuring: De auto moet slagen voor een technische inspectie, uitgevoerd door partijen zoals Tasjeel of Shamil. Zonder dit rapport kun je geen exportvergunning krijgen.
- Exportplaten aanvragen: Na goedkeuring moet je exportplaten aanvragen voor vervoer naar de haven of luchthaven.
Het is slim om dit direct te doen zodra je besluit een auto te exporteren. Een kleine vertraging of ontbrekend document kan immers zorgen voor onnodige kosten of een hele hoop vertraging.

Benodigde documenten voor auto-export
Om een auto vanuit Dubai legaal te kunnen exporteren, zijn er verschillende documenten nodig. Zonder deze papieren kun je het proces niet starten. Zorg er dus voor dat je alles op orde hebt voordat je naar het RTA-kantoor of een inspectiestation gaat. Dit zijn de noodzakelijke documenten:
- Origineel en kopie van Emirates ID en paspoort (van de exporteur)
- Paspoort of visum van de ontvanger in het land van bestemming
- Voertuigregistratiekaart (Mulkiya) – bewijst eigendom van het voertuig
- Exportverzekering – een tijdelijke verzekering geldig tot de auto aankomt
- Vrijgave (indien van toepassing) – als het voertuig op afbetaling is gekocht
- Technische keuring/exportinspectie – uitgevoerd bij een erkend RTA-punt
Tip: verzamel deze documenten vooraf en bewaar ze zowel digitaal als fysiek. Sommige documenten moeten ook bij de douane worden overlegd, dus zorg dat je alles bij de hand hebt.
Stappenplan: zo exporteer je een auto vanuit Dubai
Hoewel het proces redelijk makkelijk is wanneer je goed voorbereid bent, zijn er duidelijke stappen die je moet volgen. Je kunt een auto exporteren uit Dubai in 8 stappen:
- Voorbereiding van documenten: Verzamel alle benodigde papieren zoals hierboven genoemd.
- Aanvraag exportcertificaat: Dit doe je via de RTA-website, in een Customer Happiness Center of bij een voertuigregistratiecentrum zoals Tasjeel of Shamil. Je betaalt hier ook de vereiste kosten (100 AED + 20 AED kennisvergoeding).
- Technische inspectie: Je auto moet worden goedgekeurd voor export. Dit betekent dat het voertuig veilig en conform de regelgeving moet zijn.
- Verkrijgen van exportplaten: Deze tijdelijke kentekenplaten worden gebruikt om het voertuig naar de haven of luchthaven te brengen.
- Douaneafhandeling: Je levert alle documenten in bij Dubai Customs en betaalt de eventuele exportheffing. Vervolgens ontvang je de toestemming om het voertuig fysiek het land uit te brengen.
- Boek transport bij exportbedrijf: Afhankelijk van je keuze voor verscheping (zie volgende sectie), koppel je nu je auto aan een logistiek proces.
- Begeleiding bij aankomst in importland: Informeer jezelf (of de ontvanger) over de importprocedures, belastingen en keuringen in het bestemmingsland.

Inspectie en technische vereisten
Voordat je een exportcertificaat krijgt, moet het voertuig een verplichte technische exportinspectie ondergaan. Deze wordt uitgevoerd bij erkende locaties zoals:
- Tasjeel
- Shamil
- Wasil
- Al Mumayaz
Tijdens deze keuring wordt gelet op:
- Algemene technische staat van het voertuig
- Veiligheidssystemen (remmen, verlichting, banden)
- Milieunormen (vooral belangrijk bij export naar Europa of het VK)
Let op: wil je exporteren naar landen in de Europese Unie? Dan moet je voertuig in veel gevallen voldoen aan de Euro-emissiestandaarden. In sommige gevallen moet je ook een Certificate of Conformity (CoC) overleggen, wat bewijst dat het voertuig aan EU-normen voldoet. Europese auto’s zijn hier vaak al op voorbereid, maar auto’s uit de VS, Japan of het Midden-Oosten kunnen extra aanpassingen vereisen.
Waarom moet dit in Dubai? Je kunt de auto vrij makkelijk over te laten komen naar je thuisland, maar als je het voertuig niet op kenteken kunt krijgen heb je een probleem. Daarom is het verstandig om zoveel mogelijk zekerheid te krijgen in Dubai en alles zo goed mogelijk in orde te hebben en daarna pas de auto te exporteren uit Dubai.
Verzendmethodes: welke manier van transport kies je?
Wanneer je je auto uit Dubai wilt exporteren, heb je de keuze uit verschillende verzendmethoden. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, afhankelijk van budget, tijd en het type voertuig.
1. Roll-On/Roll-Off (RoRo)
Bij deze methode rijdt de auto zelfstandig aan boord van het schip en wordt aan het eind ook zelfstandig uitgereden.
- Voordelen: goedkoop, geschikt voor standaard voertuigen.
- Nadelen: voertuig is blootgesteld aan weersomstandigheden, geen bescherming tegen krassen of schade, mensen moeten erin gaan rijden, mensen kunnen dingen doen in je auto, duurt lang.
2. Containertransport
De auto wordt in een afgesloten container geplaatst, vaak 20- of 40 voet. Ideaal voor duurdere of exclusieve auto’s.
- Voordelen: veilig, volledig afgeschermd.
- Nadelen: duurder dan RoRo en duurt lang.
3. Luchttransport
Een auto verzenden via luchtvracht is vrij zeldzaam, maar mogelijk voor hele waardevolle voertuigen of als snelheid erg belangrijk is.
- Voordelen: snel, binnen een paar dagen geleverd
- Nadelen: heel erg duur, vooral voor grotere voertuigen
Kies de methode die past bij jouw situatie. Voor luxewagens raden we containertransport aan. RoRo is geschikt voor gewone auto’s met een iets normalere prijs.

De auto klaarmaken voor export
Hoe maak je je auto klaar op te exporteren? Voordat je de auto naar de haven brengt, moet je deze goed voorbereiden. Zo voorkom je schade, vertraging of afkeuring bij inspectie. Hier is een handige checklist:
- Auto volledig reinigen (binnen en buiten): In veel landen is dit verplicht bij import, om vervuiling of ongedierte te voorkomen. Daarnaast kun je dan zelf ook goed alle mankementen van de auto zien.
- Haal persoonlijke bezittingen uit de auto: Er mogen vaak geen losse objecten in de auto liggen, inclusief documenten, accessoires of dashcams.
- Controleer vloeistoffen en bandenspanning: Zorg dat de auto technisch in orde is. Sommige landen eisen dat er geen lekkages of mankementen zijn bij aankomst. Als de auto daarnaast benzine lekt bijvoorbeeld kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken.
- Maak foto’s van de huidige staat van de auto: Documenteer de buiten- en binnenzijde, inclusief eventuele schade, als bewijs bij transportschade.
- Toll-tags en brandstofkaarten verwijderen: Voorkom dat anderen hiermee kosten maken.
Een goed voorbereide auto versnelt het exportproces en voorkomt problemen en/of discussies bij aankomst in je thuisland.
Kosten van het exporteren van een auto uit Dubai
Wat kost het nu echt om een auto te exporteren uit Dubai? De totale kosten hangen af van meerdere factoren, zoals het type auto, de bestemming, de transportmethode en douanerechten. Daarnaast is de belasting vaak een percentage van het totaalbedrag, waardoor het bedrag van de auto sterk afhankelijk is van hoeveel belasting je betaalt.
Kostenoverzicht (indicatief):
Kostenpost | Bedrag (AED / EUR) |
Exportcertificaat (RTA) | 120 AED |
Douane-exportkosten | Vanaf 400 AED |
Technische keuring | 170 – 250 AED |
Transport RoRo naar Europa | € 1.000 – € 1.500 |
Containertransport naar Europa | € 1.500 – € 3.000 |
Luchttransport | € 8.000 – € 20.000 |
Exportverzekering | Afhankelijk van waarde voertuig (vaak ook gebaseerd op een percentage van de aankoopprijs) |
Let op: dit zijn richtprijzen. Importkosten in het bestemmingsland (zoals btw, invoerrechten en keuringskosten) komen hier nog bovenop.
Ondanks dat je nog best wel wat extra kosten maakt, is het exporten van een auto vanuit Dubai vaak nog wel de moeite waard. Bij Europese modellen met een lage aanschafprijs in Dubai kan het totaalplaatje alsnog aantrekkelijk zijn, vooral als de auto al voldoet aan de lokale regelgeving in het bestemmingsland.

Verwachte verzendtijd van Dubai naar Europa (en andere regio’s)
Een veelgestelde vraag is: Hoelang duurt het om een auto van Dubai naar Europa te verzenden? Het antwoord hangt sterk af van de gekozen transportmethode en de bestemming.
Gemiddelde verzendtijden:
- Europa (via zeevracht): 30 tot 50 dagen (Havens zoals Rotterdam, Hamburg en Antwerpen zijn gangbare bestemmingen.)
- GCC-regio (bijv. Saoedi-Arabië, Oman): 3 tot 7 dagen
- Zuid-Azië (India, Pakistan): 7 tot 14 dagen
- Afrika (bijv. Kenia of Ghana): 20 tot 35 dagen
- Luchttransport wereldwijd: 3 tot 7 dagen
Het is verstandig om bij het exportbedrijf of de vervoerder een trackingnummer te vragen, zodat je de zending online kunt volgen. Hou er rekening mee dat douaneformaliteiten bij aankomst ook tijd kunnen kosten.
Veelvoorkomende uitdagingen bij auto-export en hoe je ze voorkomt
Hoewel het proces in Dubai goed is opgezet, kunnen er soms alsnog problemen ontstaan. Hier zijn de meest voorkomende problemen – en hoe je ze slim aanpakt:
1. Geen Certificate of Conformity (CoC)
Voor veel Europese landen is een CoC verplicht. Dit is een officieel document dat bevestigt dat het voertuig voldoet aan EU-regelgeving. Oplossing: Kies een voertuig dat al eerder op de EU-markt is verkocht (bijv. Europese merken), of vraag vooraf aan het exportbedrijf.
2. Technische afkeur bij aankomst
In landen met strenge milieuregels, zoals Duitsland of Nederland, kan een auto geweigerd worden vanwege uitstoot of technische afwijkingen. Oplossing: Controleer vooraf of jouw voertuig aan de Euro-normen voldoet. Laat desnoods een extra milieukeuring uitvoeren in Dubai.
3. Vertraging bij de douane
Ontbrekende documenten of fouten in de papieren zorgen vaak voor vertraging. Oplossing: Laat alle papieren dubbel checken door een ervaren exportbedrijf en zorg voor meertalige kopieën indien nodig.
4. Verboden voertuigmodellen
Sommige landen staan geen import toe van specifieke voertuigen (bijv. modellen met bepaalde motoren of configuraties) Oplossing: Raadpleeg van tevoren de douane- of RDW-vereisten van het importland.
Auto registreren in het land van bestemming
Na aankomst van de auto in het importland, moet deze officieel worden geregistreerd voordat je ermee mag rijden. Dit proces verschilt per land, maar de stappen zijn vaak vergelijkbaar.
Standaardstappen voor registratie:
- Technische keuring uitvoeren: In de meeste Europese landen is een inspectie verplicht. Denk aan RDW-keuring (Nederland), TÜV (Duitsland), of Contrôle Technique (Frankrijk).
- Invoeraangifte bij douane: Je moet invoerrechten en btw betalen, meestal gebaseerd op de aankoopprijs en transportkosten. Soms ook nog BPM, dit is gebaseerd op dingen zoals het gewicht, de prijs en de uitstoot.
- Betaal registratiebelasting (indien van toepassing): Sommige landen rekenen een eenmalige BPM of inschrijvingstaks (bijv. Nederland en België).
- Verkrijg kentekenplaten en registratiebewijs: Na goedkeuring ontvang je nieuwe kentekenplaten en kun je officieel rijden.
Wat is belangrijk voor Europa?
Voor voertuigen die je naar de EU importeert, is het Certificate of Conformity (CoC) vaak de beste manier voor een vlotte registratie. Zonder dit document moet je soms een dure individuele typegoedkeuring aanvragen.
Nee, je hebt een No Objection Certificate (NOC) nodig van de bank of financieringsmaatschappij voordat de auto geëxporteerd mag worden.
Niet altijd. Je kunt een gemachtigde vertegenwoordiger aanwijzen, maar de benodigde documenten moeten volledig zijn en correct ondertekend.
Ja, exportverzekering is meestal verplicht. Deze dekt schade tijdens transport en is vaak onderdeel van de service bij professionele exportbedrijven.
Ja, vooral bij containervervoer kan dit schelen in de verzendkosten per auto. Bedrijven die in bulk exporteren profiteren van schaalvoordeel.
Je kunt proberen het voertuig aan te passen of opnieuw te laten keuren. In het slechtste geval moet je de auto terugsturen of ergens anders heen exporteren.
De totale kosten variëren, maar reken op € 1.500 tot € 4.000 inclusief documenten, keuring, transport en verzekering. Hier komen de invoerrechten en btw van het bestemmingsland nog bij.
Ja, zolang de auto technisch goedgekeurd is en vrij is van openstaande schulden of boetes. Tweedehands voertuigen vormen zelfs het grootste deel van de export.
Nee, sommige merken of modellen voldoen niet aan de Europese emissie- of veiligheidseisen. Europese merken zoals Mercedes, BMW en Audi zijn meestal probleemloos te importeren.
Met zeevracht via RoRo of containertransport duurt het gemiddeld 30 tot 45 dagen. Met luchtvracht kan het al binnen een week, maar dat is een flink stuk duurder.
Ja, het is wel sterk aan te bevelen. Een exportbedrijf regelt niet alleen het papierwerk en transport, maar helpen ook met douaneafhandeling en kunnen veel sneller schakelen bij complicaties.